foto1
foto1
foto1
foto1
foto1
.

Zespół Szkół

w Pogwizdowie Nowym

Czwartek; 26 marca 2020 r.

Witaj wiosno!

Kochane Szaraczki, witam tych, którzy” – zabawa .

Witam wszystkich, którzy lubią spacerować.

Witam tych, którzy lubią słońce.

Witam tych, którzy w tym roku widzieli krokusy.

Witam tych, którzy lubią sok z cytryny.

  1. Najpierw ćwiczenia poranne:

Tor pingpongowy”- układamy dwa tory z lin lub skakanki. Zadaniem dziecka jest jak najszybsze pokonanie toru, przedmuchując piłkę pingpongowa przed sobą.

Bociany” – dziecko porusza się swobodnie naśladując bociana. Unosi kolana wysoko, klaszcząc w dłonie pod kolanami, podskakując przy tym i krzycząc: kle, kle kle.

Na dany przez rodzica znak (klaśnięcie) bocian staje nieruchomo na jednej nodze.

Żabki”– dziecko porusza się po pokoju naśladując skaczące żabki. Na sygnał (tupnięcie) skaczą wysoko i daleko.

W poszukiwaniu wiosny” – dziecko porusza się swobodnie po pokoju.

Na sygnał: biedronka, motylek, bąk naśladuje wymienionego owada – porusza się tak jak on lub wydaje charakterystyczne dla niego odgłosy.

 

1. Piosenka do utrwalenia „Idzie wiosna” Myślę, że potraficie już pięknie zaśpiewać piosenkę o wiośnie. Jutro usłyszycie nowa piosenkę.

Po powrocie do przedszkola urządzimy wiosenny festiwal piosenki. Każdy Szaraczek będzie miał możliwość zaprezentowania swojej ulubionej piosenki.

 

2. Zapraszam do wysłuchania opowiadania pt. Szpacze wesele i ptasie trele, St. Kraszewskiego. Zwróćcie uwagę na to, jakie ptaki przyleciały na wesele szpaków i co mówiły o sobie nawzajem.

Ej, piękne to było wesele! Kiedy szpak Szpakowski żenił się z piękną szpaczanką zza rzeki, cały las huczał od plotek. Sroka przygadywała, że szpaczanka ma krzywe piórka w ogonie i jedną nóżkę bardziej. A pan młody dziób złamał w bójce o szpaczankę i teraz krzywo się uśmiecha, ale wiadomo – sroka to stara plotkarka i nikt jej nie uwierzy, dopóki nie zobaczy na własne oczy. Przez te jej plotki Szpakowie nie zaprosili sroki na wesele. Bo i po co? Prezentu państwu młodym nie przyniesie, a jeśli nawet, to kradziony. Bo sroka – nie dość, że plotkarka, to jeszcze złodziejka.

Lista gości była długa i szeroka. Spisana na piasku rzecznym ptasimi pazurkami, zacierana przez wiatr i fale rzeki. A kiedy stary bóbr przeciągnął po piasku pęk gałązek wierzbowych, to już nikt nie wiedział, kto był zaproszony a kto nie. Ale najważniejsze, że jacyś goście przyszli, a raczej przylecieli na skrzydłach.

Wielki zlot gości weselnych rozpoczął się od samego rana, od słowików i skowronków. Wcześnie zawitał gość honorowy i kuzyn Szpakowskiego, szpak Mądrak. Bociany i jaskółki odsypiały długą i męczącą podróż z Afryki.

− Moim słońcem jest księżyc, dniem noc – powiedziała sowa. Sowa mądra głowa, ale światła nie lubi. Kukułka spóźniła się na wesele, przyleciała zdyszana i  wszystkim wmawiała, że szukała miejsca na gniazdo. Czy kto widział kiedyś kukułcze gniazdo?

Kiedy państwo młodzi zaświergotali do siebie radośnie i  zaczęli wić wspólne gniazdko, rozpoczęły się ptasie trele.

Pierwszy – szpak, zaczął tak:

− Weselisko miały szpaki, zaprosiły różne ptaki! Oj, tak, tak! A potem jaskółki:

− Gdy jaskółki się zjawiły, piękną wiosnę wywróżyły! Wit, wit, wit!

Po jaskółkach bociany:

− Przyleciały też bociany, na weselu dalej w tany! Kle, kle, kle!

− Tańczy bocian z bocianową, podskakują sobie zdrowo!

− Nie podskakuj, kiedyś słaby, zbieraj siły swe na żaby!

− Nie na żaby, lecz na dziatki, bo czekają na nie matki!

A gdy kukułka przyleciała spóźniona, ptaki jej przygadywały:

− A kukułka się spóźniała, do gniazd jajka podrzucała!

A na to kukułka:

− Miałabym kukułcze stadko, lecz nie jestem dobrą matką! Ku, ku!

A na to ptaki:

− Ani w gnieździe, ni przy garze, bo najlepiej jest w zegarze!

I znowu kukułka:

− Lepsza matka, gdy przybrana, oj da dana, aż do rana!

I ptaki:

− Dobre chęci, marne skutki, gdy kukułcze są podrzutki!

I kukułka:

− Na wesele się spóźniłam, bo kukułcze gniazdo wiłam!

I ptaki:

− Tyle złego, co dobrego, nie ma gniazda kukułczego!

I kukułka:

− Moje życie to nie bajka, nie ma gniazda, lecz są jajka!

A gdy pojawiła się sowa, ptaki zaśpiewały:

− Przyleciała z dziupli sowa i pod skrzydło głowę chowa!

A na to sowa: −

Oj, tańcować nie jest łatwo, kiedy w oczy razi światło!

A potem ptasi muzykanci podeszli do młodej pary i zaśpiewali:

− Ej, nieraz bywało muzykantów wielu, lecz najwięcej grało na szpaczym weselu!

− Ej, trawy narwały, piórek naznosiły, dla siebie i szpacząt gniazdko będą wiły!

− Szczebiotały szpaki nie tylko od święta, będą miały w gniazdku wesołe szpaczęta!

Ptasie trele i tańce trwały Aż do świtu. A potem było następne wesele i kolejne ptasie gody, aż wszystkie ptaki w lesie uwiły swoje gniazdka. I ja tam byłem, ptasie mleko piłem, o niebieskich migdałach całą noc marzyłem!

Jakie ptaki zostały zaproszone na wesele?

Jakie ptaki przyleciały?

Kogo szpaki nie zaprosiły i dlaczego? Co mówiły o sobie ptaki?

Co mówiła o sobie kukułka?

Za co ptaki nie lubią kukułek?

 

3 Ptaki do gniazd – zabawa ruchowa. Dziecko rozkłada wycięte z gazety kółka- gniazda na podłodze. Rodzic włącza piosenkę pt. Idzie wiosna” dziecko swobodnie porusza się do piosenki. Na hasło „Głodne ptaki” dzieci kucają i stukają palcami dziesięć razy w podłogę. Gdy muzyka cichnie, dzieci chowają się w gniazdku, za każdym razem innym.

4. Wiersz do słuchania E. Szelburg – Zarembiny pt. Ptaszki

Mama ptaszka, tata ptak

Wiją gniazdko tak i siak.

Znoszą piórka, włosie, mchy.

- Ja zdobyłem to, a ty?

- Ja to niosę, a ty co?

-Trawka! Nitka! Puch! Ho! Ho!

Zwijali się, pracowali,

Skarb do skarb przydawali

I śpiewając niby z nut,

Zbudowali domek – cud:

Gniazdko ptasie takie oto.

Wtuliłabym się z ochotą

Między tych pisklątek rój,

Gdyby to był domek mój.

Rozmowa z dzieckiem: O jakim domku była mowa w wierszu? Kto budował ten domek? Z czego był on zbudowany? Co dzieje się w gniazdkach wiosną? Ciekawostka- Kukułka jest ptakiem niezwykle pożytecznym, zjada owłosione gąsienice motyla, których żaden ptak nie chce jeść. Jest objęta ochroną gatunkową.

5. G jak gniazdo – prezentacja litery w wyrazie. Proszę wyklaskać słowo gniazdo zgodnie z analizą sylabową gniaz – do. Ułóżcie tyle klocków ile jest sylab w słowie gniazdo. Podskoczcie tyle razy ile jest sylab w słowie gniazdo.

Układamy model głoskowy wyrazu gniazdo: proszę pstryknąć palcami tyle razy ile jest głosek w słowie gniazdo. Za pomocą prostokątów białych układamy model wyrazu gniazdo. Dziecko układa przed sobą 7 prostokątów, zaczynając od lewej strony. Jeszcze raz nazywa głoski dotykając poszczególnych prostokątów. Zabawa w detektywa: Proszę pokazać, gdzie ukryła się głoska a, jakim kolorem zaznaczymy głoskę a? Gdzie ukryła się głoska o? Jakim kolorem zaznaczymy głoskę o? Obie głoski są śpiewające (samogłoski),, zaznaczamy je kolorem czerwonym. Gdzie ukryła się głoska n? Jakim kolorem zaznaczymy głoskę n? Gdzie jest głoska z? Pytamy czy głoska z jest śpiewająca. Głoska z nie jest śpiewająca, zaznaczamy ją na niebiesko. A gdzie jest głoska d. Jakim kolorem ją zaznaczymy? Jaka głoska ukryła się na początku? Czy ta głoska jest śpiewająca? Głoska g jest spółgłoską, zaznaczamy ja na niebiesko.

Sprawdzamy poprawną wymowę głoski g.

G jak globus, Grażyna, Gienek…. wymyślanie słów rozpoczynających się na głoskę g.

 

6. Ćwiczenia grafomotoryczne – układanie na podłodze kształt literki g, G, chodzenie po literce stopa za stopą. Pisanie po śladzie litery G, g. Do pobrania...

 

7. „Gniazdo” – praca plastyczna

Dziecko wykonuje masę solną.

Przepis: 1 szklanka mąki, 3/4 szklanki soli, woda, nakrętka płynu do mycia naczyń.

Łączy wszystkie składniki. Wyrabia masę.

 Masę solną dziecko dzieli na 4 równe części. Pierwszą zostawia białą, do drugiej dodaje kakao, trzecią zabarwia cynamonem i czwartą kurkumą.

Dziecko z masy z cynamonem robi placuszek – to będzie podstawa pracy. Z masy cynamonowej i kakaowej formuje wałeczki - gałązki. Podstawę smaruje wodą aby wałeczki lepiej się przyklejały. Jajka wykonuje z białej masy, a ptaszka z masy kurkumowej. (Do sklejania elementów trzeba użyć wody!) Dokleja dziób, oczy np. z ziarenek pieprzu. Gotowe!!!smile

8. Obserwowanie ptaków w ogrodzie, zwrócenie uwagi na gwar, pośpiech, zbieranie różnych materiałów do budowy gniazd. Wypatrywanie gniazd w gałęziach. Wyszukiwanie w czasopismach i albumach informacji na temat ptaków przylatujących na wiosnę.

Miłego dnia wszystkim Szaraczkom życzy pani Sabina i pani Grażyna

Polecane strony

Licznik odwiedzin

341134
Dziś328
Wczoraj403
Tydzień731
Miesiąc12853
Wszystkie dni341134

Copyright © 2020 Zespół Szkół w Pogwizdowie Nowym Rights Reserved.