foto1
foto1
foto1
foto1
foto1
.

Zespół Szkół

w Pogwizdowie Nowym

Witajcie Krasnoludki!!!

Zapraszamy Was do zakładki PORANKI FREBLOWSKIE. Naprawdę WARTO!!!

Dzisiaj będziemy rozmawiać o pisankach. Zapraszamy do zabawy!!!

 

Temat dnia: Pisanki – kraszanki

  1. Domowe porządki – zabawa paluszkowa do wiersza M. Barańskiej.

Domowe porządki”

Małgorzata Barańska

 

Maciek myje talerze,

Dziecko wykonuje koliste ruchy zamkniętą dłonią, udając, że myje talerz – drugą, otwartą dłoń.

Michał serwetki pierze,

Pociera jedną pięścią o drugą.

pranie wiesza Beata,

Unosi nad głowę obie ręce i wykonuje nimi ruchy jak podczas wieszania prania.

Marcin kąty zamiata,

Udaje, że trzyma miotłę obiema rękami i zamaszyście zamiata.

Marysia wyciera kurz.

Udaje, że ściera szmatką kurz.

Ja nic nie robię – i już!

Zaplata ręce na piersiach.

 

  1. Zabawy z zajączkiem” – ćwiczenia słownikowe.

Wypowiadaj nazwy różnych przedmiotów znajdujących się w pomieszczeniu, w którym jesteś – dzieląc je na sylaby.

 

  1. Poranne zabawy:

- „Sprzątanie” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Swobodnie maszeruj po pokoju trzymając w ręku chusteczkę. Na hasło mamy, taty lub starszego rodzeństwa: „Sprzątamy!” biegaj i machaj chusteczką tak, jak wyciera się kurze.

- „Pisanki” – na sygnał domownika biegaj po pokoju. Na hasło „Pisanki!” zrób siad skulony.

 

4. „Pisanki” Dorota Gellner – uważne słuchanie wiersza, odpowiadanie na pytania, nauka wiersza na pamięć.

Pisanki”

Dorota Gellner

 

Patrzcie,

ile na stole leży pisanek!

Każda ma oczy

malowane,

naklejane.

Każda ma uśmiech

kolorowy

i leży na stole grzecznie,

by się nie potłuc przypadkiem

w dzień świąteczny.

Ale pamiętajcie!

Pisanki

nie są do jedzenia!

Z pisanek się wyklują Świąteczne życzenia.

 

Po wysłuchaniu wiersza odpowiedź na pytania dotyczące jego treści:

- O czym opowiadał wiersz?;

- Bez czego nie ma Wielkanocy?;

- Jak powstają pisanki?

Teraz spróbuj nauczyć się wiersza pt. „Pisanki” na pamięć. Realizuj ruchem treść wiersza i odtwarzaj jego treść razem z rodzicem lub rodzeństwem. Recytuj raz głośno, raz cicho.

  1. Poznaj różne rodzaje pisanek:
  • kraszanki - powstają przez gotowanie jajka w wywarze barwnym, dawniej uzyskiwanym wyłącznie ze składników naturalnych,
  • drapanki - powstają przez drapanie ostrym narzędziem zewnętrznej barwionej powłoki jajka,
  • oklejanki - (naklejanki) są przyozdobione sitowiem, płatkami bzu, skrawkami kolorowego, błyszczącego papieru, tkaniny, również nicią lub włóczką wełnianą itp.,
  • pisanki - mają różnobarwne desenie. Powstają przez rysowanie (dawniej: pisanie) na skorupce gorącym roztopionym woskiem, a następnie zanurzenie jajka w barwniku. Jako narzędzi do pisania używano szpilek, igieł, kozików, szydeł, słomek i drewienek,
  • ażurki - pisanki ażurowe – są wykonywane z wydmuszek jaj kurzych, kaczych, gęsich i strusich. Technika polega na nawiercaniu w skorupce otworów przy pomocy wiertarki i malutkiego wiertła, miniszlifierki, piaskarki, turbiny dentystycznej, frezarki CNC. Wydmuszka z nawierconymi wzorami jest malowana najczęściej farbą akrylową.

 

Obejrzyj ilustracje pisanek. Określ ich kolor i sposób w jaki zostały wykonane.

 

Ilustracje z miesięcznika „Bliżej Przedszkola”3/2018

Na podstawie poniższych ilustracji dowiesz się jak wykonać kraszanki w domu. Może spróbujesz razem z rodzicami zrobić takie piękne kraszanki?:)

 

 Ilustracje z miesięcznika „Bliżej Przedszkola”3/2018

  1. Kolorowe kurczątka” – zabawy muzyczno-słuchowe.

Usiądź na dywanie, posłuchaj utworu M. Musorgskiego „Taniec kurcząt w skorupkach”.

– „Taniec kurcząt w skorupkach”. Zabawa ruchowa. Jeden z domowników to mama-kwoka. Stoi na środku pokoju. Usiądź w siadzie skulnym. Gdy usłyszysz muzykę, podnieś się wolno i podbiegnij do mamy- kwoki. Mama kwoka będzie zmieniać miejsce, a Ty na palcach biegaj za nią. Na koniec przytul się do mamy kwoki. smile

– „Improwizacja ruchowa”. Słuchaj muzyki i w dowolny sposób ilustruj ją ruchem.

– „Integracja muzyki z plastyką”. Słuchając muzyki, rysuj szybko pionowe kreski. Gdy następuje przerwa w muzyce, zmieniaj kolor. Gdy muzyka wraca, znowu zaczynaj rysować. Powtarzamy to 3, 4 razy.

  1. Pisanki, pisanki” – posłuchaj piosenki, śpiewaj razem z nagraniem.:)

Pisanki, pisanki” - piosenka

Pisanki, pisanki, jajka malowane

nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki jajka kolorowe,

na nich malowane bajki pisankowe.

 

Na jednej kogucik, a na drugiej słońce,

śmieją się na trzeciej laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki, a na piątej gwiazdki.

na każdej pisance piękne opowiastki.

 

Spróbuj odpowiedzieć na pytanie:

- Jak była pomalowana pierwsza, druga, trzecia, czwarta i piąta pisanka?

 

  1. Propozycje prac plastycznych:

Pisanka w paski”

Przygotuj: kolorowe kartki, nożyczki, klej i ołówek. Wytnij nożyczkami paski z kolorowego papieru. Mogą być różnej grubości. Krasnoludku!!! Wycinaj samodzielnie! Na pewno dasz radę!:)

 

Poproś rodziców lub starsze rodzeństwo o narysowanie i wycięcie w kartce kształtu jajka tak jak poniżej na zdjęciu. Następnie przyklejaj wcześniej pocięte paski na kolorowej kartce w dowolny sposób. Na koniec przyklej wcześniej przygotowaną kartkę z otworem w kształcie jajka. Pisanka GOTOWA!!!:)

 

Paski możesz przykleić także w taki sposób, jak na zdjęciu poniżej, jeden pod drugim. Ustalając kolejność kolorów pasków można zachować rytmy np. żółty, pomarańczowy, zielony, żółty, pomarańczowy, zielony, itd.

 Pisanki wielkanocne”

 

Pozdrawiamy i życzymy miłego dnia!!!:)

 

Polecane strony

Licznik odwiedzin

369938
Dziś200
Wczoraj263
Tydzień1333
Miesiąc12864
Wszystkie dni369938

Copyright © 2020 Zespół Szkół w Pogwizdowie Nowym Rights Reserved.