foto1
foto1
foto1
foto1
foto1
.

Zespół Szkół

w Pogwizdowie Nowym

MIĘDZYNARODOWY PROJEKT EDUKACYJNY

"MAŁY MIŚ W ŚWIECIE WIELKIEJ LITERATURY"

Kochane Dzieci,
z powodu trudnej sytuacji związanej z epidemią koronawirusa, Wasz ulubiony projekt będziemy teraz realizować w wersji on - line. Oznacza to, że we wszystkie zabawy będziecie się bawić wspólnie z waszymi najbliższymi.


Poniżej znajdują się zabawy do realizacji MODUŁU 8 – „MALI PRZEDSIĘBIORCY" oraz MODUŁU 7 "Zmisiowany Dzień Matematyki".

Przed Wami kilka zabaw, dzięki, którym dowiecie się czym są pieniądze, do czego służą i skąd się je bierze.

Co wiesz o pieniądzach? – dziecko wciela się w rolę specjalisty do spraw pieniędzy. Opowiada o tym, co wie o pieniądzach. Jeśli nie wypowiada się spontanicznie, rodzic pomaga mu, zadając dodatkowe pytania, np.: Komu są potrzebne pieniądze? W jaki sposób powstają pieniądze? Co możemy kupić za pieniądze? Skąd mamy pieniądze? Z czego są zrobione pieniądze? Czy zawsze istniały pieniądze?

Obejrzenie filmiku edukacyjnego: „Krótka historia pieniądza”.

Zaprojektuj banknot. Rodzic prezentuje dziecku banknoty i monety. Uwaga! Prezentacji dokonuje w rękawiczkach! Dziecko otrzymuje arkusz papieru w formacie zbliżonym do banknotu. Ma za zadanie zaprojektować swój własny. Rodzic przypomina, że banknoty mają dwie strony. Z jednej strony znajduje się wizerunek osoby, a z drugiej – przedmioty, budowle związane z jej życiem, czasami, w których żyła. Prosi również, aby na każdym banknocie znalazło się jego oznaczenie cyfrowe, czyli wartość. Może to będzie banknot babci, a może pani z przedszkola? Każdy pomysł będzie dobry!

Wyjaśniamy dziecku, że pieniądze w Polsce może emitować jedynie Narodowy Bank Polski. Tworzenie banknotów zleca on Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, a monet – Mennicy Polskiej. Powstają w niej również monety okolicznościowe oraz kolekcjonerskie. Można zaprezentować dziecku filmik edukacyjny „Mennica Polska. Jak się robi pieniądze”

.

Zabawa skoczna „Skok do skarbonki”. Rodzic tworzy „skarbonkę” z szala/apaszki na podłodze. Na hasło rodzica: „Hop do skarbonki!” dziecko wykonuje skok obunóż (monety wpadają do skarbonki).

Grosz do grosza, a będzie kokosza” – poznanie polskiego przysłowia, które uczy, że każdy pieniądz się liczy. Rodzic prezentuje dziecku monetę jednogroszową i mówi, że za nią nie możemy nic kupić, jeśli jednak uzbiera się dużo monet o wartości 1 grosza, wtedy można już zrealizować jakieś swoje marzenie lub przeznaczyć pieniądze na pomoc biednym dzieciom. Dziecko, jeśli potrafi, może przeliczyć monety.

Uwaga! Do zabawy używamy zdezynfekowanych monet!

Monetowy frottage” – dziecko poznaje technikę plastyczną frottage, która polega na odciskaniu faktury dowolnych przedmiotów na powierzchni papieru przez przyłożenie papieru do danej rzeczy i mocne pocieranie go ołówkiem/kredką. Rodzic proponuje dziecku odciskanie faktury monet. Uwaga! Do zabawy używamy zdezynfekowanych monet.

Poszukiwanie odpowiedzi na pytania: Skąd ludzie mają pieniądze? Dlaczego trzeba pracować? Rodzic zachęca dziecko do wypowiadania się przez odpowiedzi na pytania: Skąd ludzie mają pieniądze? Dlaczego trzeba pracować? Jakie prace wykonują ludzie w celu zarobienia pieniędzy?
Zachęcanie dziecka do wypowiedzi, w jaki sposób planuje ono w przyszłości zarabiać pieniądze. Dziecko razem z rodzicem wymyślają zabawę tematyczną związaną z wymarzonym zawodem dziecka.

Zabawy matematyczne z monetami. Dziecko porównuje ciężar poszczególnych monet. Szacuje, czy ważą tyle samo, czy różnią się od siebie – układa na jednej dłoni wybraną monetę, a na drugiej dłoni inną monetę. Opisuje swoje wrażenia. Układa monety od największej do najmniejszej i odwrotnie. Segreguje monety według nominału.

Układanie rytmów z monet. Rodzic układa rytm, np. moneta 1 gr – 2 gr – 5 gr, a zadaniem dziecka jest go kontynuować. Uwaga! Do zabawy używamy zdezynfekowanych monet!

Czy wszystko można kupić za pieniądze? Rozmowa z dzieckiem na temat wartości pieniądza. Wspólne wykonanie plakatu pt. „To jest cenne dla naszej rodziny”.