foto1
foto1
foto1
foto1
foto1
.

Zespół Szkół

w Pogwizdowie Nowym

EDUKO-PLENER W „Dworku Myśliwskim”

Uczniowie klas V-VIII zostali zaproszeni przez władze koła myśliwskiego Towarzystwo Myśliwych w Rzeszowie do „Dworku Myśliwskiego” w Wysokiej Głogowskiej. Wyjazd odbył się 19 listopada. Powitał nas pan Mieczysław Struzik oraz Łowczy koła – pan Karol Ungeheuer. Wspólnie przeszliśmy pod pamiątkowy obelisk ku czci św. Huberta, przy którym jeden z uczniów, imiennik patrona, zapalił znicz. Wszyscy w ciszy oddaliśmy hołd św. Hubertowi. Następnie udaliśmy się do sali wykładowej, w której pan Bogusław Depa przybliżył uczniom historię koła Towarzystwo Myśliwych w Rzeszowie – najstarszego koła myśliwskiego w Polsce, które od niemal 140 lat przyczynia się do kultywowania tradycji narodowych. Dowiedzieliśmy się o kulturotwórczej roli łowiectwa – o łowieckiej muzyce, malarstwie, rzeźbie, poezji oraz architekturze z pięknymi dworkami i parkami. Być może skorzystamy w przyszłości z propozycji i odwiedzimy Muzeum Zamkowe z Zameczkiem Myśliwskim w Pszczynie… Podczas wykładu podkreślono, że łowiectwo to też budownictwo sakralne, którymi są liczne kapliczki i kaplice ku czci św. Huberta. Dzieci otrzymały widokówki z widokiem kaplicy w Rzeszowie-Miłocinie oraz jej wnętrza. Po spotkaniu wiemy już, że z łowiectwem wiąże się też kynologia i strzelectwo – dyscyplina sportowa, która jest konkurencją olimpijską. Kolejną wymienioną składową łowiectwa była gospodarka łowiecka. Kuchnia łowiecka to ostatni z przytoczonych składników zamykających się słowem: łowiectwo. Tradycyjna kuchnia oparta jest na najzdrowszym mięsie pozyskiwanym podczas polowań. Dzieci usłyszały odpowiedź na pytanie: po co się poluje? Wiedzą już, że polowania są niezbędne, aby utrzymać populację zwierząt na poziomie ilościowym i jakościowym, by minimalizować szkody w uprawach rolniczych, by zwierzęta nie stanowiły zagrożenia w ruchu drogowym. Pan Bogusław przytoczył słowa św. Jana Pawła II: „Dbajcie o naszą ojczystą przyrodę”. Dbanie o zwierzęta polega między innymi ich dokarmianiu zimą, gdy brakuje pożywienia. Gdy jest mało określonych zwierząt – kupuje się je z terenów, gdzie występują liczniej. Wszystko po to, żeby widokiem dzikich zwierząt mogły cieszyć się też następne pokolenia. Wyginięcie jednego gatunku pociąga za sobą poważne konsekwencje dla całego ekosystemu.

W kolejnej części – „O pszczołach na poważnie” pięknie opowiadał pan doktor Mateusz Stopa. Na początek dowiedzieliśmy się, że pszczoły właśnie zaczynają swój nowy okres w roku. Zbiły się w duże kule i tak będą żyły aż do wiosny. Kula ta cały czas żyje: pszczoły jedzą i poruszają się – by przetrwać. Wiemy, że nie wszystkie: trutnie bowiem nie zimują – są głodzone i wyrzucane z tego kłębu. Na pewno większość z nas zaskoczyła informacja o tym, że pszczoły dzielą się na zimowe, które żyją ok. 6 miesięcy i letnie, żyjące ok. 30 dni. Zadaniem najważniejszej pszczoły – matki jest składanie ok 3-5 tysięcy jajeczek dziennie. Ciekawostką okazała się dla nas informacja, że pszczoły mają bardzo słaby wzrok i niemal doskonały węch. Wykonują różne zadania: sprzątają, opiekują się „siostrami”, budują plastry – najbardziej wytrzymałe i nośne konstrukcje w przyrodzie. Mogliśmy je zobaczyć, dotknąć, powąchać. Dowiedzieliśmy się, ile żyją poszczególne pszczoły: matka żyje ok. 5 lat, a trutnie około 2-3 miesiące. Zaskakujące dla nas było to, że pszczoły „rozmawiają” tańcem. Pszczoły, które występowały już 100 mln lat temu, zostały udomowione przez człowieka zaraz po udomowieniu psa – wcześniej niż np. krowa. Został obalony również mit dotyczący zawodu pszczelarza: do bólu spowodowanego użądleniem nie da się przyzwyczaić i być na niego odpornym. Zobaczyliśmy jak wygląda strój pszczelarza i mogliśmy go nawet przymierzyć. Wykład był dla nas bardzo ciekawy i odkrył wiele tajników dotyczących pszczół. Od dziś wiemy, że pszczołę należy traktować jak komórkę jednego, wielkiego, żywego organizmu. Znaleźliśmy odpowiedzi na nurtujące nas pytania: po co otacza się ule siatką na zimę, jak rozpoznają się pszczoły, czy toczą walki i kiedy tracą żądło. Wiemy, że jeden słoik miodu to kilkadziesiąt tysięcy pszczelich lotów i że pszczoły nie znoszą zapachu perfum i alkoholu. Poznaliśmy też inne produkty „z ula”.

Po tej części zostaliśmy zaproszeni na słodki poczęstunek, soki i herbatę.

Po przerwie na posiłek mieliśmy okazję obejrzeć kolekcję pustorogów z kolekcji pana Jana Banasia. Widzieliśmy róg bawoła azjatyckiego, samodzielnie okuty przez pana Jana, kolorowy róg antylopy afrykańskiej, który wydaje piękne dźwięki. Mieliśmy niepowtarzalną okazję zobaczyć i posłuchać informacji o rogach pamiątkowych oraz o takich, które służą do wabienia jeleni. Usłyszeliśmy o niematerialnym dziedzictwie kultury, którym niewątpliwie jest ogólnopolski konkurs wabienia jeleni. Oprócz rogów pochodzenia zwierzęcego widzieliśmy także takie, które służą do grania sygnałów myśliwskich. Wśród niecodziennych eksponatów przygotowanych na dzisiejsze spotkanie były też rzeźby pochodzenia austriackiego przedstawiające postać świętego Huberta. Uczniowie wykazali się dużą wiedzą na temat różnicy między rogiem i porożem.

Kolejną osobą, która z wielkim zaangażowaniem przekazała uczniom wiedzę dotyczącą ratowania tego, co najcenniejsze, czyli życia, był pan Maciej Rachwał. W scenkach, w które zaangażowani byli uczniowie, pan Maciej odpowiadał na szereg pytań: „Co zrobić, gdy…”. Wiemy już między innymi jak się zachować, gdy ugryzie żmija, gdy ktoś straci przytomność, jak ułożyć poszkodowanego w pozycji bocznej bezpiecznej. Cenne były informacje o tym, czego nie wolno robić osobie udzielającej pomocy.

Na zakończenie tego wyjątkowego spotkania pan Bogusław Depa opowiedział o problemach zanieczyszczenia środowiska i o zmianach klimatu oraz ich wpływu na zachowanie zwierząt. Na zakończenie na uczestników czekała pyszna kiełbasa z grilla i ciepła herbatka. Wszystkie dzieci dostały upominki – odblaskowe opaski i obrazki z wizerunkiem naszego wspólnego patrona.

Kołu łowieckiemu Towarzystwo Myśliwych serdecznie dziękujemy za zorganizowanie i bezinteresowne przeprowadzenie ciekawych i bardzo wartościowych zajęć pogłębiających wiedzę naszych uczniów z zakresu edukacji przyrodniczej, ekologicznej oraz zasad pierwszej pomocy przedmedycznej. Prelegentom dziękujemy za trud, cierpliwość, przekazaną wiedzę i umiejętności oraz za najhojniejszy z darów – poświęcony czas. Spotkanie nazwane przez organizatorów Eduko-Plenerem, było dla uczniów Szkoły Podstawowej im. Świętego Huberta w Pogwizdowie Nowym prawdziwą Eduko-Ucztą!

Zdjęcia...

 

Polecane strony

Licznik odwiedzin

295409
Dziś265
Wczoraj371
Tydzień2742
Miesiąc3135
Wszystkie dni295409

Copyright © 2019 Zespół Szkół w Pogwizdowie Nowym Rights Reserved.