foto1
foto1
foto1
foto1
foto1
.

Zespół Szkół

w Pogwizdowie Nowym

PIKNIK RODZINNY

 

Witajcie Szaraczki!

 

Jedziemy z rodzicami na wycieczkę” – rozpoznawanie głosek w słowach. Rodzic trzyma w dłoni plecak, do którego trzeba włożyć przedmioty potrzebne na wycieczce. Dziecko może zabrać tylko rzeczy, których nazwy rozpoczynają się pierwszą literą jego imienia. Musi też powiedzieć, dlaczego wybrało taki, a nie inny przedmiot. Np. Basia powie: Zabieram na wycieczkę bułkę, bo mogę zgłodnieć; Krzyś: Zabieram klocki, żeby się nie nudzić w razie deszczu.

 

Piknik z rodziną” – wypowiedzi na dany temat.

 

Co przedstawiają zdjęcia oraz do czego służą przedstawione na nich przedmioty.

 

Dzieci rozmawiają o tym, co warto zabrać na piknik, korzystając z własnych doświadczeń.

Rodzic podsumowując wypowiedzi dziecka zwraca uwagę na zasady bezpieczeństwa podczas pikniku:

  • pilnowanie się rodziny,
  • jedzenie i picie tylko produktów polecanych przez rodzinę,
  • zrywanie owoców tylko za zgodą rodziców,
  • zachowanie bezpiecznej odległości podczas kontaktu ze zwierzętami,
  • używanie kremu z filtrem,
  • noszenie nakrycia głowy.

 

Co mam w koszu?” – zabawa sensoryczna. Rodzic ukrywa w koszu przedmioty i produkty, które można zabrać na piknik, np. jabłko, gruszkę, kubek, papierowe talerzyki. Zadaniem dziecka jest rozpoznanie ich za pomocą dotyku i opowiedzenie, jakie cechy ma dany przedmiot.

Zabawę można również poprowadzić z wykorzystaniem słownictwa języka obcego, np. angielskiego (miękki – soft, twardy – hard, długi – long, krótki – short, duży – big, mały – little itp.).

 

Przygody na pikniku” – zabawa matematyczna. Dziecko układa przed sobą liczmany – 10 nakrętek po napojach.

Rodzic wyciąga z kosza z poprzedniej zabawy po jednej rzeczy i układa zadanie na jej temat, np.:

  • Na piknik zabrałam 3 jabłka. Moja koleżanka przyniosła jeszcze 2 jabłka. Ile mamy razem jabłek?
  • W koszu było 9 gruszek. Dzieci zjadły 5. Ile gruszek zostało?

 

Dziecko układa liczmany, dodaje i odejmuje w zakresie 10.

 

Słuchanie piosenki pt. „Zróbmy sobie piknik”.

 

Letni piknik” – zabawa dydaktyczna. Rodzic rozkłada na dywanie koc. Na nim kładzie kosz piknikowy, a obok niego na jednorazowych talerzykach różne skarby wiosenno-letnie: owoce, zioła, trawę, gałązki, patyczki, sztuczne owady (biedronki, mrówki) itp. Zaprasza dziecko do stworzenia z nich na swoich talerzykach różnych obrazów i kompozycji. Ważna jest pomysłowość i kreatywność dzieci.

 

Nasze ulubione piosenki” – przypomnienie słów poznanych piosenek.

 

Pamiątka z pikniku” – zabawa badawcza. Dziecko masą solna pokrywa grubą warstwą jednorazowe talerzyki. Odciska w niej różne skarby, by sprawdzić, jakie wzory powstaną. Następnie tworzy kompozycję z masy solnej i materiałów z zabawy.

 

Zapraszamy do swobodnej zabawy.

 

 

Miłego dnia życzą panie: Grażyna Bieniek i Krystyna Gnat.

 

Ćwiczenia grafomotoryczne dla chętnych dzieci.

Z RODZINĄ NAJLEPIEJ!

 Dzień dobry Szaraczki!

 

Jak się dziś macie?

 

Zapraszamy na lekcję 4 – ćwiczenia z liczeniem w podskokach.

 

Rodzina” rozmowa z dziećmi na temat ilustracji.

 

Czy umiecie podać nazwy członków każdej z rodzin? Czym różnią się te rodziny? Czym różnią się członkowie rodziny? (płcią, wiekiem, wyglądem itd.)

 

Moja rodzina” - rozmowa na temat własnej rodziny.

 

Kim jest dla was mama mamy i mama taty? Kim wy jesteście dla nich? Kim jest dla was tata mamy i tata taty? Kim wy jesteście dla nich? Kim jest dla was siostra mamy i siostra taty? Kim jest dla was brat mamy i brat taty? Jak spędzacie czas wolny z rodziną? Co najbardziej lubicie robić z rodziną? Jak dzielicie obowiązki w swoich rodzinach? Ile osób ma twoja rodzina? Policz je. Kto to są dziadkowie? Jak mają na imię twoje babcie i twoi dziadkowie? Ile dzieci mają twoi rodzice? Ile masz rodzeństwa, ile sióstr, ilu braci? Jak się nazywają?

Zabawę można przeprowadzić w języku obcym, np. angielskim. Dziecko ogląda dokładnie zdjęcia rodziny, a następnie odpowiada na pytania, używając słów określających członków rodziny (mama – mother, tata – father, babcia – grandmother, dziadek – grandfather, ciocia – aunt, wujek – uncle, siostra – sister, brat – brother, rodzeństwo – siblings).

 

Co słychać w domu?” – zagadki słuchowe. Posłuchajcie nagrania odgłosów urządzeń domowych.

 

Które przedmioty należą do mamy, a które do taty” – wyodrębnianie głosek w słowach. Spójrzcie na obrazki z przedmiotami, wskażcie, które mogą należeć do taty i / lub do mamy.

Gdy dziecko wskaże przedmiot, powinno podać jego nazwę, wyodrębnić głoskę w nagłosie i wygłosie słowa oraz znaleźć podpis do tego obrazka.

 

 

pasek

szczotka do zębów

korale

krawat

klucz

 

 

Podskocz, jeśli usłyszysz głoskę…” – zabawa ruchowa. Zadaniem dziecka jest podskoczyć, kiedy usłyszy wyraz rozpoczynający się głoską m. Rodzic podaje różne słowa. Gdy słowo nie rozpoczyna się na m, dziecko stoi nieruchomo. Głoski można dowolnie zmieniać.

 

Scenka rodzinna” – zabawa dramowa. Dziecko zaprasza do zabawy rodzeństwo

( może być też ktoś z dorosłych członków rodziny). Każda para przygotowuje scenkę sytuacyjną, w której biorą udział członkowie rodziny. Dzieci losują kartonik z rolą:

 

Ja i mama.

Ja i tata.

Siostra i brat.

Mama i tata.

Dziadek i ja.

Babcia i ja.

 

Dzieci prezentują scenki w formie zagadek: Kto to jest?, Co robi?

 

Praca z książką:

 

  • Praca z KP4.27a – czytanie zdań, kolorowanie ramek prawidłowych podpisów ilustracji.
  • Praca z KP4.27b – rysowanie po śladzie, wyklejanie obrazka kawałeczkami kolorowego papieru.
  • Praca z KZ75 – czytanie tekstu z poznanych liter.
  • Praca z ZG, 49 ( zadanie dla 5-latka )– rozwijanie sprawności grafomotorycznej ręki wiodącej.

 

Moja wesoła rodzinka słuchanie piosenki. Wysłuchajcie uważnie piosenki i policzcie, ile razy występuje w niej słowo mama? Powtórzcie treści piosenki wers po wersie. Podczas powtarzania treści dziecko proponuje gest, który ułatwi rytmiczne odtwarzanie wiersza np. tupanie, klaskanie, dotykanie podłogi palcem itd.

 

Moja wesoła rodzinka

sł. Stanisław Karaszewski, muz. Tomasz Strąk

 

My rodzinę dobrą mamy,

zawsze razem się trzymamy!

I choć czasem czas nas goni,

my jak palce jednej dłoni!

Ref.: Mama, tata, siostra, brat i ja – to mój mały świat! Dużo słońca, czasem grad – to wesoły jest mój świat!

Mama zawsze kocha czule,

ja do mamy się przytulę,

w bólu, żalu i rozterce,

bo ma mama wielkie serce!

Ref.: Mama, tata, siostra, brat…

Z tatą świetne są zabawy,

z nim świat robi się ciekawy!

Tata ma pomysłów wiele,

jest najlepszym przyjacielem!

Ref.: Mama, tata, siostra, brat…

Gdy napsocę i nabroję,

siedzę w kącie, bo się boję!

Tata skarci, pożałuje,

a mamusia pocałuje!

Ref.: Mama, tata, siostra, brat…

Kiedy nie mam taty, mamy,

wszyscy sobie pomagamy!

I choć sprzątać nie ma komu,

jest wesoło w naszym domu!

Ref.: Mama, tata, siostra, brat…



Dom to…” – zabawa w skojarzenia. Dokończ zdanie: „Dom to…”.

 

Moja rodzina” – praca plastyczna wybraną przez dziecko techniką malarską.

 

Zapraszamy do swobodnej zabawy w domu i w ogrodzie.

 

MIŁEGO DNIA !!!

Witajcie Szaraczki!

Tematem dzisiejszych zajęć jest - brat i siostra.

 

 

Powitanka:

dziecko odpowiada na powitanie nauczyciela wstając z krzesła i machając ręką:

 

  • Witam tych, którzy mają rodzeństwo.
  • Witam tych, którzy mają brata.
  • Witam tych, którzy mają siostrę.
  • Witam tych, którzy nie mają rodzeństwa.

 

Rozmowa z dzieckiem na temat rodzeństwa:

 

Czy masz rodzeństwo starsze, czy młodsze?

Czy masz brata, czy siostrę?

Jak oni mają na imię?

Za co lubisz swoje rodzeństwo?

Czy chętnie się bawisz ze swoim rodzeństwem?

Jakie są wasze ulubione wspólne zabawy?

Czy czasem denerwujesz się na swoje rodzeństwo?

Co najczęściej jest powodem konfliktów?

 

„Rodzina” – opowiadanie ilustrowane ruchem. Zaproście do zabawy rodzeństwo. W tej zabawie dziewczynki przyjmują role sióstr, chłopcy – braci. Rodzic snuje opowieść, dzieci ilustrują ją gestami. Za każdym razem, gdy dziecko usłyszy słowo brat – chłopcy robią przysiad. Kiedy pojawi się słowo siostra – dziewczynki podskakują. Ponadto, wszystkie dzieci starają się wykonywać ruchy opowiedziane przez rodzica w opowiadaniu.

Pewnego dnia rodzeństwo – brat i siostra - wybrało się na spacer do parku. Wyszli ze swego domu i zrobili 3 kroki do przodu (dzieci przesuwają się do przodu, robiąc trzy kroki). Następnie brat zauważył ślimaka na liściu akacji i cofnął się o jeden krok. Siostra z kolei usłyszała szelest w gałązkach bzu i przesunęła się o dwa kroki w lewo. Oddzielili się od siebie. Co muszą teraz zrobić brat i siostra, żeby się spotkać? Ile kroków i w którą stronę muszą wykonać? Dzieci szukają rozwiązania, sprawdzają jego poprawność, rodzic kontynuuje. Udało się! Brat z siostrą wspólnie wędrują do parku. Zrobili pięć kroków do przodu i trzy kroki w prawo. Siostra zauważyła nadchodzącą babcię i zrobiła jeszcze dwa kroki do przodu. Brat dołączył do niej, ale szedł inną drogą, więc wykonał dwa kroki w lewo i kolejne dwa kroki do przodu… Rodzic kontynuuje opowieść w podobny sposób tak długo aż wszystkie dzieci znajdą się przy rodzicu.

 

Maskotki” – praca plastyczna, wykonywanie maskotki dla brata, siostry lub rodziców. Potrzebne będą materiały: skarpetki, włóczki, kolorowe guziki, kolorowy papier lub materiał, klej, wstążeczki, wata do wypełnienia skarpetki.

Wypełnijcie skarpetkę watą. Z włóczki o dowolnym kolorze zróbcie czuprynkę stworka i przyklejcie ją do skarpety. Możecie związać włoski wstążką. Przyklejcie oczy z guzików. Z kolorowego materiału (papieru) wycinajcie buźkę. Ozdóbcie maskotkę według własnego pomysłu. Tak przygotowane maskotki można wykorzystać jako pacynki w teatrze.