foto1
foto1
foto1
foto1
foto1
.

Zespół Szkół

w Pogwizdowie Nowym

Witajcie Krasnoludki!!!

Zapraszamy Was do zakładki PORANKI FREBLOWSKIE. Naprawdę WARTO!!!

Dzisiaj będziemy rozmawiać o pisankach. Zapraszamy do zabawy!!!

 

Temat dnia: Pisanki – kraszanki

  1. Domowe porządki – zabawa paluszkowa do wiersza M. Barańskiej.

Domowe porządki”

Małgorzata Barańska

 

Maciek myje talerze,

Dziecko wykonuje koliste ruchy zamkniętą dłonią, udając, że myje talerz – drugą, otwartą dłoń.

Michał serwetki pierze,

Pociera jedną pięścią o drugą.

pranie wiesza Beata,

Unosi nad głowę obie ręce i wykonuje nimi ruchy jak podczas wieszania prania.

Marcin kąty zamiata,

Udaje, że trzyma miotłę obiema rękami i zamaszyście zamiata.

Marysia wyciera kurz.

Udaje, że ściera szmatką kurz.

Ja nic nie robię – i już!

Zaplata ręce na piersiach.

 

  1. Zabawy z zajączkiem” – ćwiczenia słownikowe.

Wypowiadaj nazwy różnych przedmiotów znajdujących się w pomieszczeniu, w którym jesteś – dzieląc je na sylaby.

 

  1. Poranne zabawy:

- „Sprzątanie” – zabawa orientacyjno-porządkowa. Swobodnie maszeruj po pokoju trzymając w ręku chusteczkę. Na hasło mamy, taty lub starszego rodzeństwa: „Sprzątamy!” biegaj i machaj chusteczką tak, jak wyciera się kurze.

- „Pisanki” – na sygnał domownika biegaj po pokoju. Na hasło „Pisanki!” zrób siad skulony.

 

4. „Pisanki” Dorota Gellner – uważne słuchanie wiersza, odpowiadanie na pytania, nauka wiersza na pamięć.

Pisanki”

Dorota Gellner

 

Patrzcie,

ile na stole leży pisanek!

Każda ma oczy

malowane,

naklejane.

Każda ma uśmiech

kolorowy

i leży na stole grzecznie,

by się nie potłuc przypadkiem

w dzień świąteczny.

Ale pamiętajcie!

Pisanki

nie są do jedzenia!

Z pisanek się wyklują Świąteczne życzenia.

 

Po wysłuchaniu wiersza odpowiedź na pytania dotyczące jego treści:

- O czym opowiadał wiersz?;

- Bez czego nie ma Wielkanocy?;

- Jak powstają pisanki?

Teraz spróbuj nauczyć się wiersza pt. „Pisanki” na pamięć. Realizuj ruchem treść wiersza i odtwarzaj jego treść razem z rodzicem lub rodzeństwem. Recytuj raz głośno, raz cicho.

  1. Poznaj różne rodzaje pisanek:
  • kraszanki - powstają przez gotowanie jajka w wywarze barwnym, dawniej uzyskiwanym wyłącznie ze składników naturalnych,
  • drapanki - powstają przez drapanie ostrym narzędziem zewnętrznej barwionej powłoki jajka,
  • oklejanki - (naklejanki) są przyozdobione sitowiem, płatkami bzu, skrawkami kolorowego, błyszczącego papieru, tkaniny, również nicią lub włóczką wełnianą itp.,
  • pisanki - mają różnobarwne desenie. Powstają przez rysowanie (dawniej: pisanie) na skorupce gorącym roztopionym woskiem, a następnie zanurzenie jajka w barwniku. Jako narzędzi do pisania używano szpilek, igieł, kozików, szydeł, słomek i drewienek,
  • ażurki - pisanki ażurowe – są wykonywane z wydmuszek jaj kurzych, kaczych, gęsich i strusich. Technika polega na nawiercaniu w skorupce otworów przy pomocy wiertarki i malutkiego wiertła, miniszlifierki, piaskarki, turbiny dentystycznej, frezarki CNC. Wydmuszka z nawierconymi wzorami jest malowana najczęściej farbą akrylową.

 

Obejrzyj ilustracje pisanek. Określ ich kolor i sposób w jaki zostały wykonane.

 

Ilustracje z miesięcznika „Bliżej Przedszkola”3/2018

Na podstawie poniższych ilustracji dowiesz się jak wykonać kraszanki w domu. Może spróbujesz razem z rodzicami zrobić takie piękne kraszanki?:)

 

 Ilustracje z miesięcznika „Bliżej Przedszkola”3/2018

  1. Kolorowe kurczątka” – zabawy muzyczno-słuchowe.

Usiądź na dywanie, posłuchaj utworu M. Musorgskiego „Taniec kurcząt w skorupkach”.

– „Taniec kurcząt w skorupkach”. Zabawa ruchowa. Jeden z domowników to mama-kwoka. Stoi na środku pokoju. Usiądź w siadzie skulnym. Gdy usłyszysz muzykę, podnieś się wolno i podbiegnij do mamy- kwoki. Mama kwoka będzie zmieniać miejsce, a Ty na palcach biegaj za nią. Na koniec przytul się do mamy kwoki. smile

– „Improwizacja ruchowa”. Słuchaj muzyki i w dowolny sposób ilustruj ją ruchem.

– „Integracja muzyki z plastyką”. Słuchając muzyki, rysuj szybko pionowe kreski. Gdy następuje przerwa w muzyce, zmieniaj kolor. Gdy muzyka wraca, znowu zaczynaj rysować. Powtarzamy to 3, 4 razy.

  1. Pisanki, pisanki” – posłuchaj piosenki, śpiewaj razem z nagraniem.:)

Pisanki, pisanki” - piosenka

Pisanki, pisanki, jajka malowane

nie ma Wielkanocy bez barwnych pisanek.

Pisanki, pisanki jajka kolorowe,

na nich malowane bajki pisankowe.

 

Na jednej kogucik, a na drugiej słońce,

śmieją się na trzeciej laleczki tańczące.

Na czwartej kwiatuszki, a na piątej gwiazdki.

na każdej pisance piękne opowiastki.

 

Spróbuj odpowiedzieć na pytanie:

- Jak była pomalowana pierwsza, druga, trzecia, czwarta i piąta pisanka?

 

  1. Propozycje prac plastycznych:

Pisanka w paski”

Przygotuj: kolorowe kartki, nożyczki, klej i ołówek. Wytnij nożyczkami paski z kolorowego papieru. Mogą być różnej grubości. Krasnoludku!!! Wycinaj samodzielnie! Na pewno dasz radę!:)

 

Poproś rodziców lub starsze rodzeństwo o narysowanie i wycięcie w kartce kształtu jajka tak jak poniżej na zdjęciu. Następnie przyklejaj wcześniej pocięte paski na kolorowej kartce w dowolny sposób. Na koniec przyklej wcześniej przygotowaną kartkę z otworem w kształcie jajka. Pisanka GOTOWA!!!:)

 

Paski możesz przykleić także w taki sposób, jak na zdjęciu poniżej, jeden pod drugim. Ustalając kolejność kolorów pasków można zachować rytmy np. żółty, pomarańczowy, zielony, żółty, pomarańczowy, zielony, itd.

 Pisanki wielkanocne”

 

Pozdrawiamy i życzymy miłego dnia!!!:)

 

Poniedziałek; 30 marca 2020 r.

Witajcie Krasnoludki!!!

W tym tygodniu nasze działania będą dotyczyć zbliżających się świąt. A czy wiecie o jakie święta chodzi? Brawo!!! O ŚWIĘTA WIELKANOCNE! Zapraszamy do wspólnej zabawy.

 

Temat dnia: WIELKANOCNE ZWYCZAJE

1.„Czy umiesz tak jak ja?” – zabawa z elementami równowagi.

Krasnoludku! Spróbuj naśladować ruch, który pokaże Ci mama, tata lub starsze rodzeństwo.

Jeden z domowników mówi: Czy umiesz tak jak ja:

  • stać na jednej nodze?
  • narysować stopą jajko na podłodze?
  • podnieść nogę zgiętą w kolanie i klasnąć pod nią?
  • zrobić dwa kroki w przód z zamkniętymi oczami?
  • obrócić się szybko i stanąć na jednej nodze?

i pokazuje dany ruch.

 

2. „Zajączki do domu” – zabawa ruchowa na czworakach.

Połóż na podłodze gazetę, to będzie norka zajączka. Usiądź w norce w siadzie podpartym. Na sygnał rodzica „Zajączki na spacer!” poruszaj się na czworakach skokiem zajęczym wkoło norki. Na hasło: „Zajączki do domu!” – wracaj do norki.

 

3. „Baranki” – zabawy logopedyczne

a) „Suszenie wełny” – ćwiczenia oddechowe. Nabierz powietrze nosem do brzucha, a następnie wypuszczaj je buzią, dmuchając na małe kawałki waty – staraj się je przesunąć.

b) „Baranek” – ćwiczenia ortofoniczne. Naśladuj odgłosy wydawane przez barana lub owcę.

c) „Przysmaki baranów” – ćwiczenia języka i mięśni policzków. Udaj, że gryziesz trawę, a następnie przeżuwaj ją z zamkniętymi ustami.

 

4. „Wielkanocne zwyczaje” – rozmowa z dziećmi na podstawie wiersza.

 

Wielkanocne zwyczaje”

Małgorzata Lewicka

 

Pytał raz zająca zając,

Kręcąc noskiem i wzdychając:

„Powiedz drogi przyjacielu,

wszak na rzeczach znasz się wielu,

co dać dzieciom na Wielkanoc:

czy marchewkę, świeże siano,

pęk sałaty lub kapustę?

Martwię się już tak od szóstej!”

A przyjaciel tak mu powie:

„Po co tracisz czas i zdrowie!

Schrup marchewkę lepiej sam,

bo ja inny pomysł mam.

Zajączkowa niespodzianka

Wielkanocna to pisanka!

Sposób prosty, mówię z góry:

Trzeba jajo wziąć od kury

I na twardo ugotować.

Gdy ostygnie, pomalować,

w kwiatki, kropki, kreski, szlaczki.

Ej, ucieszą się dzieciaczki!

Napisz jeszcze swe życzenia –

wielkanocne pozdrowienia.

Wszystko już kolego wiesz,

Więc do pracy teraz spiesz.”

Pomknął ucieszony zając

ważne słowa powtarzając.

A w świąteczny ciepły ranek

wszystkie dzieci roześmiane

otrzymały niespodzianki:

dyngus, bazie i pisanki.

Wraz z żółtymi żonkilami

mała kartka z życzeniami:

Niechaj dziś dla wszystkich dzieci

wielkanocne słonko świeci.

Dla starszaka i dla brzdąca

pozdrowienia od ZAJĄCA.

 

A teraz odpowiedz na pytania.:

  • Jaki kłopot miał zajączek?;
  • Jaką radę dał mu kolega?;
  • Jak robi się pisanki?;
  • Jakie niespodzianki dostały dzieci w wielkanocny poranek?

 

5. „Wielkanocne zwyczaje” – klasyfikowanie obrazków.

Pokoloruj te obrazki, które kojarzą Ci się ze Świętami Wielkanocnymi, uzasadnij swój wybór.

Do jakich świąt pasują pozostałe obrazki?

 

6. „Ozdabiamy pisankę” – zabawa ruchowa z elementem równowagi.

Z długiego sznurka lub skakanki ułóż wzór fali, zygzaka itp. Twoim zadanie będzie przejść po ułożonych wzorach tak, by nie wypaść z wyznaczonej trasy. Powodzenia!

 

7. Tradycyjny koszyk wielkanocny

Co znajdziemy w koszyku wielkanocnym? Obejrzyj krótki film, w którym znajdziesz odpowiedź na to pytanie.

Na podstawie filmu spróbuj wymienić co znalazło się w koszyku wielkanocnym.

 

8. „Już niedługo święta” – rozmowa na podstawie doświadczeń dzieci.

Porozmawiaj z rodzicami lub starszym rodzeństwem o tym, jak ludzie przygotowują się do świąt wielkanocnych (porządki, gotowanie tradycyjnych potraw, zwyczaje (święcenie pokarmów, śmigus-dyngus).

 

9. „Pisanki” – rytmy.

Obejrzyj kolory kolejnych pisanek. Pokoloruj pisanki według wzorów.

 Pozdrawiamy i życzymy miłego dnia.

Piątek; 26 marca 2020 r.

Witamy Was Krasnoludki

To już piątek. Dzisiaj porozmawiajcie o kolejnych zwierzętach gospodarskich o owcy i baranie. Owca, baranek kojarzy nam się również z nadchodzącymi świętami wielkanocnymi. Zapraszamy do wspólnej zabawy. Jeśli nie możecie czegoś wydrukować poproście dorosłych o narysowanie rysunku, każdy nawet mniej udany rysunek będzie wspaniały.

 

Zachęcamy wszystkie Krasnoludki w sobotę online do krakowskiego Teatru Groteska. Na stronie teatru www.groteska.pl w sobotę o 12:00 udostępniony zostanie  spektakl w reżyserii Jerzego Bielunasa   "Dzikie Łabędzie". Spektakl będzie dostępny przez cały weekend! A dzisiaj w piątek o godz. 12.00 Małgorzata Hachlowska zabierze Was do teatralnej kuchni, żeby pokazać przepisy na smakołyki idealne do podgryzania podczas weekendowego oglądania "Dzikich Łabędzi"! Miłych wrażeń.

 

Temat dnia: Owca i baran

1. Przypomnijcie sobie zabawę Małe – duże jajo kurze” oraz piosenkę o bocianie i żabce.

2. „Dzień dobry” – zabawa integracyjna. Wykonujcie ruchy do słów rymowanki Agaty Giełczyńskiej recytowanej przez dorosłego.

Dzień dobry, dzień dobry, już słońce na niebie,

spacerując unosimy ręce

dlatego z radością witam właśnie ciebie.

Pokazujemy na drugą osobę

Zróbmy obrót wkoło, chwyćmy się pod boki

wykonajcie obrót chwytając się pod boki

i się przywitajmy uśmiechem szerokim.

szeroko się uśmiechnijcie

 

3. Rozwiązanie zagadki słownej: baran.

Na polanie trawkę je,
Wybrzydzając bee i bee,
Wełnę ma i duże rogi,
Gdy go spotkasz zejdź mu z drogi.

 

Podziel wyrazy baran i owca na sylaby, określ jaką głoskę słyszysz na początku wyrazu.

4. "Wełniany baranek" – słuchanie wiersza J. Gałkowskiego.

Ten mały nasz baranek
wszyściutko ma wełniane.
Wełniane ma trzewiczki,
wełniane rękawiczki.
Co tu robisz, baranku?
Chłodno dzisiaj od ranka,
chmurki w niebie jak pianka.
Ten mały nasz baranek
wszyściutko ma wełniane.
W kołnierzu futra pełnym
ma łebek cały z wełny.
Ślicznie ci jest, baranku,
w tym wełnianym ubranku.

 Możesz posłuchać piosenki o baranku.

 

5. Rozmowa na temat treści wiersza.
Kto jest głównym bohaterem wiersza? Jak ubrany był baranek? Jak myślicie czy ubranie baranka jest ciepłe? Jak nazywa się samica barana i samiec (baran) i dziecka (jagnię)? Dlaczego ludzie hodują owce? Do czego potrzebna jest wełna, którą mamy dzięki owcom?

Ilustracja z miesięcznika Bliżej Przedszkola 2019

6. Jestem samodzielny” – kształtowanie samodzielności. Przynieście sweter, bluzeczkę, skarpetki i spróbujcie z pomocą dorosłego pięknie poskładać te rzeczy. Przy tej okazji zachęcamy rodziców do większej uwagi na samodzielność dziecka, wykorzystajmy te chwile z dzieckiem na kształtowanie tej ważnej umiejętności.

7. Szukamy zagubionej owieczki – zabawa Ciepło-zimno

Do zabawy potrzebny nam będzie pluszak owieczka, jeśli nie macie to każdy pluszak, który będzie grał rolę owieczki. W zabawie muszą wziąć udział przynajmniej dwie osoby. Jedna zamyka oczy a druga w tym czasie chowa owieczkę. Ten kto chowa poprzez słowa naprowadza, gdzie owieczka jest schowana. Ciepło - to idziesz w dobrą stronę, zimno - idziesz w złą stronę, gorąco - znalazłeś. Brawo

8. Dzisiaj nauczcie się tańca Owczareczek mówią na niego również Klepany

Owczareczek /Klepany/ -melodia spod Łowicza

Najpierw oglądnijcie w jaki sposób tańczyć i posłuchajcie uważnie melodii a potem do dzieła. Do tańca potrzebne są tylko dwie osoby.

Owczareczek nasz

Wygnał owce w czas

A ja za nim ze śniadaniem

A on uciekł w las

 Ustawienie: w parze

Taniec: I cześć stojąc naprzeciw siebie w rytmie śpiewanej piosenki uderzamy

w uda,

dłonie

i obie dłonie partnera,

 

w uda,

dłonie

i obie dłonie partnera,

uda,

dłonie

w prawe dłonie z partnerem,

w lewe dłonie z partnerem,

uda,

dłonie

i obie dłonie partnera

II część

Marsz parami lub w jednej parze po kole zgodnie z rytmem melodii

 

9. Propozycje plastyczne

Zegnijcie czarną kartkę lub pomalowaną kartkę czarną kredką na połowę. Potem odrysujcie dłoń w taki sposób aby nadgarstek pozostał na zgięciu kartki. Teraz nożyczki i wycinamy przez dwie kartki w taki sposób aby nie odciąć zgiętej części gdzie był nadgarstek.

Teraz narysuj głowę (czarną) i wytnij. Przyklej do kciuka.

Pozostałą część oprócz nóg obklej watą lub wacikami możesz nawet białą włóczką. Wytnij oczy i przyklej.

Możesz barankowi dać kokardkę. I gotowe. A teraz prześlij pracę do swoich pań. Pokażemy ją w galerii.

Porcja kolorowanek dla chętnych dzieci

Pozdrawiamy i życzymy miłego dnia. Pani Sabinka i pani Małgosia.

Czwartek; 26 marca 2020 r.

Witamy Was Krasnoludki

Dzisiaj porozmawiajcie o kolejnym zwierzęciu gospodarskim o kaczce. Kaczka też wykluwa się z jajka, kojarzy nam się również z nadchodzącymi świętami wielkanocnymi. Zapraszamy do wspólnej zabawy. Jeśli nie możecie czegoś wydrukować poproście dorosłych o narysowanie rysunku, każdy nawet mniej udany rysunek będzie wspaniały.

Temat dnia: Kaczka